Jeg hedder Louise Hærvig, og jeg er Børneriet

Det er mit ønske, at mine mange års erfaring kan hjælpe de børn hvor motorikken driller, og hvor den motorik der driller, måske er årsagen til et adfærdsmønster, der står i vejen for sociale relationer og almen trivsel.

Det har jeg været ked af på børnenes vegne, og det har været det, der har været styrende for, at Børneriet er opstået.

Der er mange tilbud til dit barn fra 0-1 år, og i Børneriet har jeg nogle af dem selv. Hvis dit barns Motoriske rejse har været lidt sværere eller anderledes end andres børn, og barslen er slut – så er der ikke så mange steder at gå hen og få hjælp.

Det her er min måde

Der er mange måder at være selvstændig på, men for mig har det vigtigste været at få egne lokaler.

Lokaler der kan tilbyde lige netop det, jeg ser at børn har brug for – et sted der kan tilbyde træning, men hvor tilgangen er leg og bevægeglæde.

Det har været så piv vigtigt for mig at skabe Børneriet, så det 100 procent er på børnenes betingelser, men også på en måde så I forældre meget hurtig kan få overføringsværdi til eget hjem.

Når motorikken driller

For de børn hvor motorikken driller, har de forventelig allerede vist os det i deres adfærd. De har vist os det i valg af lege, intensitet i aktiviteter/bevægelse, at det er svært, at det er lidt for hurtigt, at de falder og fjoller eller måske ligefrem skal lokkes til sjov og ballade.

Jeg har mere end 20 års erfaring, hvor mit daglige virke altid har været at skabe ”jeg kan” følelsen hos de børn, der har svært ved at skabe den selv. Det er det jeg i Børneriet kalder Bevægeglæde.

Uanset bevægeudtryk ændre det ikke på, at de børn jeg ser i Børneriet meget gerne vil bevægelse, hvis blot de bliver mødt lige netop der, hvor de er på deres motoriske rejse.

Det har jeg gjort

Det betyder helt konkret, at jeg har set mange børn med mange forskellige motoriske udfordringer. Jeg ved at nogle udfordringer for et barn kan klares enkelt, med små fif – andre gange skal der være et tilbud om træning og andre tiltag i forhold til jeres barns institution og skole.

Ansat i Børneterapien, Gentofte Kommune 2005 til oktober 2021.

Børneterapien i Gentofte Kommune behandler børn med medfødte og erhvervede hjerneskader, motoriske og mentale funktionsnedsættelser samt børn med sjældne handicaps. Det betyder, at jeg har trænet mange forskellige børn, med stor variation i deres udfordringer og sammen med deres familier, fundet veje i en anderledes hverdag.

På Skolen ved Sundet 37 timer om måned i perioden 2012-2020.

Jeg har været så privilegeret, at jeg i 2011 fik mulighed for at lave ”Skoleprojektet” i samarbejde med bObles og Skole ved Sundet. Det gik i al sin enkelthed ud på at skifte de almindelige stole ud med bObles Orm og lave en initial motorisk test i klassen plus i én kontrol klasse. 6 måneder senere blev den motoriske test gentaget i begge klasser. Resultatet viste på enkelte parametre en signifikant forbedring – helt utrolig fint og spændende, at så lille en forandring i klasserummet kunne gøre så stor en forskel for børnene, men også læringsmiljøet i forhold til lyd og bevægelse.

Ved Skoleprojektets afslutning fandt skolens ledelse økonomi til at ansætte mig en formiddag om ugen. Min tid blev brugt på motorisk screening af 0. klasserne, hvert år, både grov og finmotorisk. Motorisk test af enkelte børn, hvor det blev skønnet at det kunne give mening med en motorisk tilgang til barnets udfordringer. Mødedeltagelse ved overlevering af testresultater til forældrene, lærerne PPR, psykolog og ledelsen. Desuden udvikling af MotorikTjeneren – som er en stumtjener med lege og legetøj, der hurtigt kan være en super medspiller til et aktivt frikvarter.

Siden 2007, men ved udgangen af 2021 med langt færre opgaver, og derfor nu kun sporarisk tilknyttet som konsulent.

Mine opgaver har været mangeartet, og altid med et ønske om at skabe en forståelse for Barnets motoriske udvikling, med bObles Tumlemøbler som et fuldstændig naturligt udgangspunkt for dette.

Jeg har i mange år været deres fysioterapeut, og jeg haft min ugentlige gang på kontoret. Vi har sammen skabt, ja jeg vil nærmest sige uendelig mange projekter, som alle har været med et ønske om at have fokus på den vigtige HverdagsMotorik.

Projekter som “Hej skal vi lege” (i samarbejde med Børneulykkesfonden), “Motorik Magi” (i samarbejde med Vores Børn), “Barsels Break” (i samarbejde med Nordisk Film, Spies, BabySam), “Magic Moves” – et helt hæfte med understøttende lege til “Skoleprojektet” ved Skolen ved Sundet.

Præsentation af bObles produkter på skrift og på film og meget, meget mere. En kæmpe fornøjelse, at få lov til bruge min viden så bredt og relevant.

“Motorik, og i særdeleshed grov motorik, er så vigtig et fundament i dit barns udvikling i alle de vidunderlige retninger, livet kan byde på. Brug af de basale sanser, led og muskler som udgangspunkt for de basale færdigheder, er det, det hele starter med. Det er det jeg arbejder med i Børneriet.

At ligge på maven, få en stærk ryg, rulle, kravle, stå, gå, og balancere er selve grundkernen i dit barns kropslige udfoldelse, kropslige formåen, ja helt enkelt Bevægeglæde.” 

Louise Hærvig, Børnefysioterapeut

Børneriet er for Børn

Jeg har tænkt over at små ben, skal føle sig tilpas når de sætter sig ned for at tage deres sko af – derfor er min garderobebænk, lidt vel lav for voksne.

Jeg har tænkt over en aktiv hyggekrog, hvor dit barn lige kan få en pause, uden at det er en følelse af at være helt væk – vi er stadigvæk sammen.

Jeg har meget legetøj, som kan kombineres på mange forskellige måder, så der kan opstår en (trænings) leg, der præcis matcher dit barn.

Næsten som at være der hjemme

Jeg er SÅ heldig, at Børneriet næsten ligner en bolig, så I som de nære voksne, forholdsvis hurtigt kan overføre de gode ideer til egen bolig.

De ting jeg har i Børneriet er noget der ret enkelt kan anskaffes hvis det er sjovt for dit barn – men mange gange kan I også bare låne det, og så får jeg det næste gang vi ses. Det der virker for dit barn, skal bare bruges, og gerne hjemme hos jer. 

Overalt i Børneriet er der små skamler i forskellige højder og størrelser. Det betyder for dit barn, at hvis der er noget legetøj dit barn gerne vil have fat i, eller vil vaske hænder på toilettet, eller vil lave saft ved køkkenbordet, så kan de selv være med til at gøre det som en aktiv handling. Kroppen elsker aktive handlinger, vi skal blot skabe rammen for det.

Plads til det hele

I Børneriet er der mange farver, simpelthen fordi jeg elsker farver, men mest fordi at det gør børn også, farver er bare dejligt stimulerende. For nogle børn skal der meget stimuli til, mange valgmuligheder, førend de har lyst til leg og bevægelse. For andre børn kan mange ting/farver i rummet hurtigt blive for meget.

I Børneriet har jeg forsøgt at indrette mig, så der er plads til det hele. For uanset om der skal skrues op eller ned for stimuli, så fortæller dit barn, ofte uden ord, men med kroppen, hvad der giver mening netop ved de mange valgmuligheder. Hvad er svært, hvad er sjovt, hvad er de gode til, mindre gode til, ja måske endda bange for.

Børneriets indretning understøtter dermed mine faglige observationer, faglige ambitioner og det Bevægeglade forløb jeg ønsker, og mener er så betydningsfuldt for dit barn.

At lykkes med kroppen og skabe bevægeglæde


Den kombination af erfaring fra specialområdet, det typiske skoleområde og et samarbejde med en virksomhed der beskæftiger sig med et Tumleunivers – er dét Børneriet handler om.

At arbejdet med Barnets bevægelses potentiale, og den glæde der følger med for Jeres barn, når “jeg-kan” følelsen, lyser ud af deres øjne. Det er faktisk det, der driver mig i mit virke, Jeres barns bevægeglæde! At lykkes med kroppen.

Alle børn skal have den følelse, om det er at trille fra ryg til mave, hoppe og hinke, cykle, gribe en bold eller løbe stærkt i skolegården, så er det motoriske fundament en vigtig komponent for dit barns videre færden og trivsel.

Velkommen til Børneriet

Med BevægeGlade hilsner

Louise Hærvig